The French immersion (FI) program has been offered for over 50 years in Canada. Given that more than five decades brings changes to context and understanding, this scientific review focuses on the foundation of the program and its present iteration. In particular, the authors focus on and identify past and current student populations (the who), […]
Sujet : Éducation
100 Creative ideas to use H5P in language teaching
This is an inspired collection from an open crowdsourced collection by #creativeHE, presenting a diverse array of ideas on the potential uses of H5P in language education. This collection serves as a valuable referral resource for language teachers, for those who use or are planning to use H5P in their teaching learning environments. This document […]
Français inclusif : Un manuel interactif pour le français 102
Cette ressource est un livre qui innove dans l'apprentissage du français. Il contient des exercices permettant aux étudiants de mieux assimiler le vocabulaire et la grammaire. On y retrouve 4 modules comprennant constitué comme suite : le vocabulaire, l'explication de la grammaire et enfin des exercices. Save to Board […]
Planning Board-wide Cultural Experiences in FSL: A Guide for School Board FSL Consultants
The purpose of this Guide is to provide support to School Board FSL Consultants interested in planning pre-recorded, interactive cultural experiences for their schools. These experiences are intended to build intercultural awareness and appreciation among FSL students while building proficiency in the language. In addition to the event with the personality, an FSL Cultural Experience […]
Practical Interculturality through the Funds of Knowledge Strategy in FSL
The objective of this resources is to illustrate concrete ways in which Funds of Knowledge (FKN) can be promoted and integrated in French as a Second Language (FSL) teaching and learning through pedagogical practices that foster inclusion for diverse students and value their communities by connecting classroom learning to lived experiences. Save to Board […]
Collection – Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL au sein de votre conseil scolaire
L’équipe Camerise a développé un mini-cours asynchrone pour former les enseignant.es de français langue seconde au niveau élémentaire et secondaire aux principes de l’éducation ouverte et pour les outiller en vue de la création de RÉL à travers le « parcours RÉL Camerise » en 6 étapes. Le Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL […]
Collection – Mini-cours Camerise : Devenir auteur.e d’une RÉL au sein de votre conseil scolaire
L’équipe Camerise a développé un mini-cours asynchrone pour former les enseignant.es de français langue seconde au niveau élémentaire et secondaire aux principes de l’éducation ouverte et pour les outiller en vue de la création de RÉL à travers le « parcours RÉL Camerise » en 6 étapes. Le Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL […]
Trousse RÉL Camerise pour le niveau élémentaire et secondaire
L’équipe Camerise met à la disposition des enseignant.es aux niveaux M-12 une trousse à outils pour les accompagner dans les 6 étapes du parcours RÉL Camerise pour le niveau élémentaire et secondaire. Notre équipe est immensément redevable à l’équipe de la FabriqueREL et à son travail autour du parcours du “Parcours de création d’une REL […]
classes : une expérience de développement professionnel collectif de longue haleine
Ce texte de Stéphane Allaire rend compte de l’expérience de codesign d’un guide pédagogique vécue par son auteur. Le cas est celui de la mise en réseau de classes du primaire et du secondaire. Il remonte à 2010 et s’est appuyé sur une dizaine d’années de recherche menées par une équipe multicentrique, en collaboration avec […]
Camerise Deep Dives – Art in the FSL Classroom
It is a Interdisciplinary activity: Co-organization and Co-teaching insights and reflections on Co-teaching in the Core French program. Author: Chafica Al-Dahr (with the support of Mother Cabrini Catholic School) Consultant : Dominique Scheffel-Dunand (York University-Canada) Instructional Designers: Sushumna Tadinada, Pauline Le Bot Editor: Diane Epassa Boulou Save to Board […]